سینما و فرهنگ سیستان و بلوچستان دچار آفت‌زدگی سیاسی شده است

سینما و فرهنگ سیستان و بلوچستان دچار آفت‌زدگی سیاسی شده است
 

به بهانه روز ملی سینما

خبرگزاری تسنیم: سینما و فرهنگ استان سیستان و بلوچستان دچار آفت‌زدگی سیاسی شده است و باید مسئولان فرهنگی و هنری استان از خواب غفلت بیدار شوند و دستی به سر و گوش فرهنگ و هنر این استان بکشند.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از چابهار، روز سینما بر هم‌استانی‌های بی سینما مبارک باد. روز سینما از نظر من مانند سایر روزهای خدا، روزی عادی است چون در استانی که سینما ندارد پس روزش فقط روز است و در تقویم‌ها نامش جا خوش کرده است.

آخرین فیلم‌هایی که در سینماهای استان تماشا کردم برمی‌گردد به زمان جوانی‌ام. در چابهار فیلم سیمرغ به کارگردانی اکبر صادقی بود همین کارگردانی که اکنون خودم افتخار مشاوره فیلم طنزش به نام "آوازخوان، نه آواز" را دارم.

اما سینماهای "مهربان و فروردین" در زاهدان را دقیق یادم نیست اما حافظه‌ام تا جایی که قد می‌دهد، فیلمی از آقای بانکی بود که با حضور خودش اکران شد.

و سینمای فروردین هم یک فیلم کمدی داشت که خیلی خوشم اومد و با یک بلیط چند سانس آن را تماشا کردم. چون سانس تمام می‌شد از کارگر سینما خواهش می‌کردم منو بیرون نکنه چون پول سکانس بعدی را ندارم. آس و پاسم از چابهار آمده‌ام و کلی مظلوم نمایی برای دیدن چند باره فیلم با کمترین هزینه را می‌کردم.

بعد از گذشت این همه سال وقتی گذرم به زاهدان افتاد دیدم سینمای مهربان در پس نامهربانی مسئولان شبیه سینما رکس آبادان شده و آتش گرفته، بغضم گرفت. اصلا راغب نشدم بدانم که چی بر سینمای مهربان با اون همه مهربانی که در حق هنر این مرز و بوم کرده بود، آمده است.

اما سینمای زابل، اصلا یادم نیست اسمش چی بود. اما شنیدم همان سینما الان شده ساندویچ فروشی. وقتی در شهر مهد تمدن و فرهنگ، شهری که شهرسوخته‌اش را با آن همه سرمایه فرهنگی هنری استانمان، شهرسوخته شده نباید انتظاری بیشتر از این از مسئولان فرهنگی استان داشت که سینما به ساندویچ فروشی تبدیل شده است.

چابهار هم پس از تماشای فیلم سیمرغ، سینما ساحل بر بال مرغ افسانه‌ای سیمرغ سوار شد و از ساحل دریای بزرگ چابهار به اعماق اقیانوس هند رفت و مفقود گشت و دیگر هوشنگ در سینما ساحل به جای بلیط، پان پراگ و گوتکا می‌فروشد.

و تنها سینما اپن (روباز) دنیا نیمکت‌های آبی آن فرسوده شده‌اند و دستگاه آپاراتش عمرش را به کمدین چابهار مرحوم چارلی تیسی داده و دیگر چارلی در بین سکانس‌ها off time به طنزپردازی نمی‌پردازد.

مسئولان چابهار هیچ‌گونه حرکتی برای بازسازی آن انجام نمی‌دهند چرا که شهر چابهار به صورت تیمی اداره می‌شود و صاحبان سینما اصلا نمی‌خواهند فکری به حالش بکنند.

این بود قصه تلخ سینما و فرهنگ استانمان که متاسفانه دچار آفت‌زدگی سیاسی شده است و استاندار محبوب و مردمی‌مان فقط گفت، آمپی تیاترها را به همین منظور فعال کنید که آن هم فقط یک حرف بود و شعار.

از خدا می‌خواهیم مسئولان فرهنگی و هنری استان را از خواب غفلت بیدار کند تا دستی به سر و گوش فرهنگ و هنر استان بکشند.
محمدجواد صادقی- نویسنده و هنرمند چابهاری




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : گپ کده چت
تاریخ : 6 فروردين 1394
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: